Pengafråga

Måndag idag och just nu sitter jag i skolan. Jag börjar inte förrens vid elva så jag hinner skriva av mig. Igår när jag satt och väntade på Freddans jobb satt jag och läste GP. I del ett skrev man om att det är en självklarhet att unga vuxna betalar hemma och jag kände verkligen att det var en artikel värd att läsa.

Så jag slår upp s. 26 och läser om två killar som fortfarande bor hemma och betalar för sig. Visst jag är inte den att döma men om man intervjuvar två personer som bor hemma varför kunde man inte då ha valt att intervjuva en kille och en tjej? Eller det kanske inte finns några tjejer som bor kvar hemma?

Det känns som att när det kommer till ekonomi så ställs det mer fokus på männen än vad det görs på kvinnor. Den makt som media har är otrolig stor och jag tycker verkligen att det bör tänka på hur det hanterar den.

Överlag är artikeln mycket givande och den säger även att man gör sina barn en otjänst genom att inte ta betalt. Vilket jag håller med om. Jag jobbar extra och det leder ju automatiskt till att jag har mer pengar att röra mig med. När den dagen kommer då jag lämnar boet måste jag kunna klara mig ekonomiskt. Det kan då komma som en chock hur mycket pengar som går åt till boende, mat, bil, försäkringar ect.

Jag tror att man lär sig att hantera en budget ifall man redan i tidig ålder börjar betala hyra, mat eller annat hemma så att man får in hur det fungerar. Det finns ju en anledning till att föräldrar får vita kuvert i brevlådan. Det kallas räkningar och när man blir vuxen får man klara sig själv och då måste man kunna betala dem. För inget kommer gratis här i livet.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0